söndag 25 januari 2009

Söndag förmiddag i Hornstull

Vi gick direkt från förskolan till Systembolaget i fredags. På väg tillbaka ville K bli buren. Det var tungt. Hämtade mat på Seyhmus och såg de första gästerna till burkbytarkvällen. EA kom över. Det blev en trevlig kväll. Vi har fortfarande På Spåret inspelat att se fram emot

Lördag och slasket var lika sorgligt som regnet och blåsten. Någonstans hade jag hört att det lovats snö. Vi gick en ändå ut en sväng efter pannkakorna. Blekingegatan, musikkväll. De udda ale-sorterna dominerar numer. Temana var tre: 1969, oväntade sammanträffanden och cow bell. Jag höll mig till det första. Det var trevligt men jag vek hemåt när de andra gick till Bröderna Olsson. Då kändes det lite, lite som att det hade varit kul att haka nu känns det bara skönt.

Jag har börjat på Mörkertal av Arne Dahl. Jag stör mig på språket. På de många personernas språk. Kansk är det meningen. Kanske lossnar det.

VM-final i Bandy i Västerås. Det blir inte av. Inte för mig

Söndag och regnet faller fortfarande över Draken, Liljeholmen och SÖS. Svagt, svagt bakom ekonyheterna hör jag klockorna i Högalidskyrkan slå. K sover. I sin nya säng utan spjälor. Hennes mage är inte i form. Jag läste Petter och hans fyra getter, Tove Jansson och Nils Karlsson Pyssling. Halva. Hon har vaknat en gång och vi har bytt örngott. Ibland glömmer jag hur liten hon är. Inte just nu.

Inga kommentarer: