fredag 30 januari 2009

Our Phranc (Låttips #48)

Inte vet jag om det var efter att ha haft Phranc som förband som Morrissey bestämde sig för att döpa en låt till Our Frank men förband var hon. Det var nog sommaren 1991och jag tågluffade förstås med Herr Bergström. Vi hamnade som vanligt väl länge i Budapest (var det här det varma året med Cure-shorts?) men tog oss till slut till London. Vi såg Morrissey på Wembley (Arena inte Stadium), kollade in publiken som hade biljetter till Brixton Academy och tog tåget till Brighton i hopp om billiga restbiljetter (tji fick vi). Jag köpte en platta med den judiska, lesbiska, folksångerskan och spelade den mycket, mycket och härom dagen var det dags igen efter att jag läst något om tennis och kommit att tänka på Martina Navratilova. Phranc skrev en ju som bekant en hyllningslåt till henne. Tack vare YouTube har ni den förstås nedan.



Jag hade tänkt sätta ihop en Spotifylista också med folksångare från tiden men när varken Phranc eller Andy White fanns och utbudet av Billy Bragg var så klent tappade jag lusten trots att det finns en del spår med Luka Bloom och Susanne Vega.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Tittade bara förbi för att säga hej, hoppas liten blir frisk snart. Sömn är ett måste.

Martin sa...

Tack. Vi håller tummarna för en natt utan byte av sängkläder.