söndag 18 januari 2009

Söndag i Hornstull

Strömmen gick precis när FMVE skulle komma på besök. Jag tog åtta trappor ned med ficklampa och åtta upp med gästerna. Precis när kaffesuget tilltog kom strömmen tillbaka.

Jag har grunnat en del på hur vår lilla klädkammare ska kunna vara både kontor, syrum och förvaring med plats för två innerdörrar och mycket mer. Jag tror att jag kommit hur allt ska placeras nu och har börjat flytta om. Snart åker hyllorna som står därinne ut på blocket.

Jag tänker fortfarande en hel del på Jerker Virdborgs bok Försvinnarna. All den där stadsplaneringen, projekten som blir av, de som inte blir av, gångarna under staden och människorna ovan jord. Han är bra på stämningar och detaljer Virdborg. Måste, eller snarare vill, läsa Svart Krabba snart.



Jag har sett alldeles för lite på Masters i snooker. I natt börjar Australian Open i tennis och på onsdag blir det VM-bandy på Zinken. Sist jag var med om det var det final och ryssarna slog oss. Nu är det gruppspel så chansen till svensk seger borde vara större. Det är något visst med stora tävlingar.



Jag hade faktisk helt glömt hur mycket jag älskar Psychedelic Shack med The Temptations och The Nitty Gritty med Gladys Knight and the Pips men några timmar med Motownbox nummer nio påminnde mig. Jag och K dansade som tossiga till den sistnämnda. När jag rev runt i klädkammaren visade det sig att det låg vinylsinglar i spisarboxen. Jag lyssnade mycket på Winston Reedys lätta reggaecover på Costellos Everyday I write the book samt Winston Groovys Nightshift precis innan vi flyttade för ett år sedan och de lät bra i eftermiddags med.

Jag saknar Fredagskrysset i DN men annars är det helt ok att ha Svenskan igen. Mest gillar jag förstås att ha tillgång till Nian varje dag. Nyheterna? Det är väl inte i första hand därför man har tidning.

Noterade ni att fem stycken i rad inleddes med jag?

Armstrong blev 64 i prologen i Tour Down Under. SVT Text tycker att han gjorde en ganska slät figur, jag tror att vi ska vänta med att dra några större växlar på det där.

Julgranen på Tantoberget är nedplockad. Vår gran. Nu är julen definitivt slut.

Vi såg sist av alla Thumbsucker. Jag tycker den var bra men det var inte helt lätt att höra vad de sade och det hade inget med tummen i munnen att göra.

Veckans TV-dokumentärer var de om Lars Winnerbäck och Stefan Holm.

Redaktörn har en poäng i att citera en sjuksköterska som tycker att vi om vi ska ha dödshjälp kan militären ta hand om det i stället för att vården ska behöva göra det. Det är kanske inte en heltäckande poäng men den ger en intressant prepektivglidning.

Det får gärna bli vår nu om det ändå inte ska bli något av vintern.

Inga kommentarer: