söndag 11 januari 2009

Helg i Hornstull

Jag stannade till på väg hem i fredags. Några skivor från källaren på St: Eriksgatan. Två flaskor halvmörk öl med vänner på Dovas. Sen På Spåret och sömn.

Vi är mellan tidningar. Jag tänkte lösa det på lördag morgon samtidigt som semestrande grannars blommor vattnades. De verkar också vara mellan tidningar.

Lägenheten städades. Badrummet storstädades. Badkarsrör diskades, vattenlås likaså. Kakelfogarna återfick sin gråa färg. K älskade att badkaret bytte plats och att pappa spolade golvet med duschslangen. Det tog två timmar. Knappt. Nöjdheten satt i längre. En mycket hushållsnära syssla. Vi firade med pasta på Dellon och att strunta i att sova middag. Semlorna väntar vi med ett tag till.



Jag läser Sara Lidman men det går trögt så jag sticker emellan med den snackige Leif GW Persson och Mellan sommarens längtan och vinterns köld. En bra sak med att redan ha läst boken som kommer efter den som kommer efter (som just lånats på biblioteket) är att det går att skumma rätt mycket tuggande utan att tappa så mycket.

Vänner kom förbi idag, pannkakor, bullbak, en kylig pomenad och jag gillar verkligen Martha Wainwrights insjungning av Dis, Quand Reviendras-Tu och den långa versionen av Van Morrisons Wild Night som är med på den remastrade utgåvan av Tupelo Honey.

Det ska byggas på Hornsplan. Om det nu är så den heter. De där träden såg verkligen inte mycket ut för världen men det ser tomt ut utan. Sju miljoner ska visst en femma kosta i avgaskorsningen Hornsgatan/Långholmsgatan. Är finanskrisen redan över?



Sirius torskade mot SAIK men vem kan vara besviken. Jag har inte sett en snookerstöt.

Vi såg en film också i går. Thank you for smoking. Vi är inte så snabba. Den var sevärd men inget måste. Det känns som att det gäller ganska mycket.

Hissen stod ett tag i dag. Åtta våningar. Det är säkert nyttigt på något sätt men ganska frustrerande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man anlita dig för att städa badrummet? Vår avloppsbrunn behöver verkligen rensas. Har du annars några städtips?

Martin sa...

Osäker på vad facket säger. Något som heter Kakel och fogrent funkade bra hos oss. Annars tror jag rotborste, tålamod och ilska är bra. Om avloppet är av äldre typ kan nog en flaskborste modell större vara bra också. Och var beredd på att det luktar en smula medan vattenlåset är borta. Jag kanske kan bli konsult här..?