tisdag 23 juni 2009

Pensionsplanera mera och mera och mera

Jag har precis suttit i individuellt möte med en artig ung man, kavaj utan slips, vatten istället för kaffe, om min framtida pension och mitt nuvarande försäkringsskydd. På arbetstid. Det är förstås bra att de vill mig väl men jag hatar, hatar, hatar det. Jag vill inte men det går inte att komma undan. Hur man än gör förlorar man om man vill sätta sin kollektiva vilja framför sin individuella rätt. Antingen pengar eller ideal. Men nu är slussdammarna försiktigt öppnade (PPM och IPS är ju än så länge en klart begränsad del av den totala framtida pensionen) och alla ska vilja surfa på den våg som finns så att ingen annan än det egna jaget kan ställas till svars när den dagen kommer. Duger inte pensionen? Du skulle ha bytt till högsta högriskfonden för hela slanten 23 juni 2009. Duger inte pensionen? Du skulle ha indexsäkrat 23 juni 2009. Duger inte pensionen? Du skulle ha velat maximera ännu mycket mera och förvaltningsoptimera. Duger inte pensionen? Du skulle ha bytt fonder oftare än blöjor. Du skulle ha velat vara med och bygga klyftor. För Sverige i tiden. Plikten framför allt.

Inga kommentarer: