söndag 21 juni 2009

Söndag i Hornstull

Solen har skinit över Hornstull. Vi har gungat och plockat skräp efter andra. Åkt rutschkana och fikat kardemummakaka. Glatts åt att Draken sprutar vatten igen och tänkt på Iran. Jag läste första delen i sommarföljetongen i SvD. Jag och Nesser. Vi får väl se. K fick mormor på besök i några timmar och jag målade lite på balkonghyllan. Det går långsamt framåt. För några veckor sedan i badet när jag läste Pound funderade jag på var det var Lundell lånade Gå mina sånger. Funderingen har återkommit tills jag googlade. Idag spelade jag Uppdrag från Det goda livet. Texten mår fint men låten har inte åldrats så väl.

Vi spelar Lena Anderssons Är det konstigt att man längtar bort nån gång. Den var med i Melodikrysset i lördags. K och jag hoppdansade til den. L vilade foten. Tänk att Stickan Andersson skrev "våldtar moder jord". Lloyd-lådan är utmärkt liksom I'll Be Here At Closing Time från senaste JD Souther. Texten är väldigt liten i pocketutgåvan av Ofredsår. Om ni beställer från Ginza kan ni låta Trummor & Orgels Thunderball Sessions glida ned i shoppingkorgen för en tia. Magnus Carlsson från Weeping Willows sjunger Somebody Stole My Thunder på bästa Al Wilson humör för er som gillar The Snake. En fråga som smög sig på är varför inte fler unga svenska artister ringer Hans Ingemansson från The Creeps och ber att få med det där orgelljudet han hade på Now Dig This!

FMVE var här igår på dagen. Vi åt rostbiff till lunch. Det går alltid att bli miljövänligare. Vi begick säsongspremiär på Nyfiken Gul igår kväll. Lammytterfilé, matvete, tomater och färskpotatis. En delad kladdkaka efter. Vi är ytterst förutsägbara. Det var gott och trevligt även om servicen som vanligt svajar så att en tranbärsjuice blir mango. På väg dit mötte vi en gammal kompis med tvillingvagn. Väl där kom EA promenerandes förbi. En liten stad i staden. Jag gillar det. K är i något slags övergångsfas. Hon blir arg på gränsen till krampanfall och är mycket kramigare än förr. Det är omtumlande och ibland är det svårt för det egna humöret att hänga med i kasten. Att veta var de där gränserna hon hela tiden testar ska sättas. Vi gör så gott vi kan. Jag hoppas det räcker.

Jag har inte riktigt orkat engagera mig i Confederations Cup eller U21-EM. Det är som att mitt fotbollsintresse tar paus när det är uppehåll i Superettan. Ord, ord, ord. Jag vet flera svenska journlister, författare och politiker som skulle förfasa sig över den här postningen. Låt dem. Om det är ovanligt många felslag är det det nya tangentbordet och jag som inte riktigt vant oss vid varandra än. Annars känns det fortsatt bra. Fingeravtrycken till trots. Är det redan sommarlov bland mina bloggrannar eller har det bara varit midsommarhelg?

4 kommentarer:

Niklas sa...

"Är det redan sommarlov bland mina bloggrannar eller har det bara varit midsommarhelg?"

En blandning av bådadera hos undertecknad. Hoppas att inspirationen ska återvända i veckan.

Martin sa...

Låter som en bra blandning. Inspirationen kommer när den kommer.

Kritan sa...

Hej kompis,

Hoppas allt är bra. Kan varmt rekommendera Confed Cup; grymt bra boll faktiskt! Men inte som på Studan förstås.

Två grejer till; Another Grey Area nyss införskaffad; trodde den skulle vara sämre men öppningsspåret Temporary Beauty är ju våldsamt bra. Trodde jag inte. Men hade du så klart koll på.

Japop är nästa ämne. Gissningsvis har du två vinylskivor som du plockat upp i någon back, men du har aldrig brytt dig så särskilt. Och det är väl OK, men; vilken popdetektiv åtar sig uppdraget att spåra upp Janne Andersson? Jag som bara klarar att leta via Google och Wikipedia och sånt förstummas över att det inte finns en vettig artikel någonstans. Lever karln?

Gå nu ner i källaren; leta upp vinylen, lyssna på i tur och ordning: Du var min vän, 24 Karat, Meningslöst motstånd, Allt jag vill och Segrande ur striden. Därefter betänker du det faktum att de gjorde en cover i svensk översättning på "For you" när de spelade i Uppsala -81. Efter att ha lyssnat på gitarrerna på Längre inåt landet och Ripprapp skriver du en krönika om Janne Andersson. OK?

Martin sa...

Såg faktiskt på Brasilien-Italien igår efter att K för ovanlighetens skull somnat i god tid. Inte illa alls. Åtminstone inte av Brasilien. Studan en dröm.

Gillar Du var min vän men ska även kolla övriga i källaren för visst bör de där två plattorna stå där tillsammans med till exempel Diestinct. Samt spela lite Parker när jag kommer hem. Det är ju JS som är experten men även jag minns Temporary Beauty som bra.

Antar att du redan läst de här:

http://www.punktjafs.com/ny/janne_a.htm

http://farbrorpunk.blogg.se/2007/november/japop.html#comment

Av kommentatrerna till den senare verkar han vara i livet.