söndag 28 juni 2009

Söndag i Hornstull

Värmen. Den allt överskuggande. Den skuggdrivande. Vi har mest njutit av den. Jag hämtade K en timme tidigt på förskolan i fredags. Vad mycket den gjorde. Det blev som en långhelg. Vi tog tåget till Uppsala. Njöt av kompisar, god, mat och dryck hos HSSS. Såg Sverige vända och falla på straffar. K var vaken tills vi vandrade mot farmor i lugn varm sommarnatt. Slocknade först halv tolv i viadukttunneln under Luthagsleden.

Jag gubbfikade på Savoy med HÅ på lördag morgon. Cyklade tillbaka till mamma, hämtade K, skyndade till tåget och kände att det finns ett enklare liv här. Eventuellt. En annan dag. Åter i Stockholm hämtade jag ut paket med skivor och böcker. Mycket nytt men vi fastnade i Catch a Fire. Den jamaikanska mixen från de luxen som jag tidigare bara haft inläst i datorn. Lånad från ett bibliotek som säkert snart kommer att hemsökas av Antipiratbyrån och kanske åtalas för någon typ av brott. Sen i parken bjöd KPSS på kyckling- och fruktsallad. K sov en hel natt för den tredje i rad.

Idag har vi hängt i parken och med SJFG. Lyxig grillkorv och jordgubbar till lunch. Någon öl och ett par glas vin. Kallskuret och ost på kvällen. Barnen har badat i fontänen och sprungit nakna och lyckliga. Jag läser Lars Gustafssons En kakelsättares eftermiddag, Gellert Tamas Sverige, Sverige Fosterland och Brian Freemans Stripped. Mest den sistnämnda. Ofredsår vilar. Det känns helt absurt att det är jobbdag i morgon.

Inga kommentarer: