onsdag 17 juni 2009

Rapport från en lunchrast

Jag hade Everything But The Girls Native Land (det där munspelet) i den bärbara och lurarna när jag gick ut och The Lilac Times Take Time (BBC version) när jag gick tillbaka. Jag gick till den bortre indiern. Åt en förutsägbar Chicken Tikka Masala med nanbröd. På vägen köpte jag Jacques Werups Dikterna från Österlen och Stig Dagermans Dikter, noveller, prosafragment på Stadsmissionen för 30 kronor. Läste Solitude ur den första och Att döda ett barn samt Midsommarnattens köld är hård ur den andra. Efter maten Myrorna och Bänkpress av Sven Lindqvist och Nobody knows my name av James Baldwin (nej inte en av skådisbröderna). 30 kronor till. Hur hinner han läsa allt tänker någon. Det gör han inte, det gör han inte tänker en annan. Han bygger murar, samlar nötter, planerar övervintring. En EP med handtextad etikett: Jan Johansson "Barnvagnen" 1963. 25 kronor. Jag är nyfiken på den.

2 kommentarer:

Ulrike Steffen sa...

Hej! Jag letar förtvivlat efter Jan Johanssons låter från filmen Barnvagnen men kan inte hitta de någonstans. Kan du kanske beskriva den första (Mellan kolapapperen...)? Börjar det med en basslinje följd av piano melodien? Tack så jättemycket!

Martin sa...

Hej! Minns inte men ska försöka komma ihåg att kolla i kväll. Återkommer!