söndag 30 september 2007

Lärdomsstaden

Vi tog tåget norrut igår. Hade tur och fick en bra plats där vi kunde ha K:s vagn bredvid. I Uppsala gräver de fortfarande upp stationsområdet. 2011 ska nya resecentrum stå klart. Det fick mig att tänka lite på hur det ska bli vid Odenplan snart. De bygger om parkeringshuset vid Samariterhemmets sjukhus till bostäder också. Det är smått fantastiskt att det går tycker jag. Det där parkeringshuset var verkligen galet fult. Nu får det radhus på taket.



På väg in med tåget märkte jag hur glad jag blev av att passera bruket i Bergsbrunna, Danelid, Kuggebro och se de två stadssiluetterna växa fram. Den med slottet och domkyrkan och den med vattentornet och värmeverksskorstenen. Väster och öster om ån. Och sen precis innan tåget stannade det bruna huset på Salagatan 45. Där jag var så många gånger hos farmor och farfar. Nu var det K som skulle till sin farmor. Jag och L gick på fest. Vinlusen har redan skrivit bra om den så jag nöjer mig med att konstatera att det inte var någon vidare värst idé att bränna en massa bland-cd inför skivspelandet. Det var vansinningt svårt att hitta de låtar jag ville ha och det berodde verkligen inte enbart på ölen och vinet. Men en bra fest var det verkligen. Jag och JS gick hem genom staden sen som så många gånger förr. Det var fint.




Idag var vi på promenad. Jag, L, K och farmor. Kvarteren runt Vasahuset och sen Öfre Slottsgatan och tillbaka ned till ån. Min mormors kvarter. Det är fint där. Ett lugn som jag saknar. K sov i vagnen vid ån. När vi gick till tåget såg vi för andra dagen i rad mängder av lustigt klädda ungdomar utanför Folkets Hus. Vi gissade på ett rollspels- eller mangakonvent. När jag var i den åldern räckte det med att ha helt svarta kläder för att sticka ut. Jag vet inte om det här är bra eller dåligt men hoppas på bra. Friare, öppnare, tolerantare. Världen behöver det.

Det hade varit kul att stanna och se Sirius slå Giffarna men hemmet lockade med söndagseftermiddag, slappande på sängen och bad med K. Det är svårt för något annat att vinna mot den kombinationen.

Inga kommentarer: