söndag 16 september 2007

Jag gick mig till biblioteket

I veckan som var. Jag och K rullade in på biblioteket igen. Jag ser fram emot när hon ska vilja låna böcker. Om hon kommer att vilja. Jag älskade att gå till biblioteket som liten. Både innan barnbiblioteket i Uppsala bröts loss från vuxenbibblan vid Centan och flyttade till Gamla Gillet och efter. Fast bäst var nog just Gamla Gillet. Jag älskade kartotekskorten, mitt lånekort, raderna med böcker, sorteringen och tystnaden. Jag skulle nog, borde nog, ha blivit bibliotekarie. Men när det var aktuellt var lönerna så låga och det verkade så tröstlöst att plugga i Borås. Nu gick vi till biblioteket.


Hemma väntade redan böcker på att läsas så vi stannade vid skivorna. När jag först flyttade till Hornstull var det mest vinyl men de är borta nu. Då lånade jag alltid Jan Johanssons Younger Than Springtime. Nu är det cd. Jag lånade somt som jag har på vinyl och vill ha in i den bärbara och somt som jag kunde tänka mig att låna ett öra eller två. Många är ofärskämt repiga. Ofärskämt för att de är vår gemensamma egendom och man bör vara rädd om andras saker men de flesta spåren spelar än så länge ok.
Jag minns när jag började låna skivor på bibliotek. Det var förstås också i Uppsala. Stadsbiblioteket lånade inte ut. Där fick man bara lyssna. Men på Brantan gick det att låna. Det var långt dit från Vilan. Först bussen in till stan och sen en bort förbi Vaksala Torg och in på okända marker. Ett typiskt svenskt småstadstorg. Post, bibliotek, blomsteraffär, konditori om jag minns rätt. I en av Kjell Erikssons uppsaladeckare möter någon en man med snöplog här. Det passar väldigt bra. Skolan intill torget. Fritidsgården. År senare. Långt efter skivlånandet var jag på punkkonsert där. Jag och HN. Jeppe var med på bussen. Vi kände honom inte men visade vägen. Tror att Tatuerade Snutkukar spelade. Det gick rykten om att någon gammal medlem i KSMB injicerade på toaletten. Det var förmodligen både spännande och skrämmande men framför allt främmande. När jag lånade skivor. Tror att det fanns ett tak för hur många. Min smak var galet bred. Jag måste ha gått i sexan kanske sjuan. Minns Holsts The Planets, Eldkvarns Fula Pojkar och Hasse och Tages Gröna hund på Gröna Lund. I veckan på biblioteket. Verkade inte finnas något tak. Jag lånade tio skivor. Kvittot ser ni nedan. Jag kanske återkommer med något om någon av dem någon dag.

Inga kommentarer: