tisdag 4 september 2007

Uppsamlingsheat IX

Jag behöver fortfarande bara tänka på, började jag skriva och sen gick jag och bytte blöja på K. Jag undrar verkligen vad jag hade tänkt skriva efter.

Första hela dagarna som föräldraledig. Det går bra. K verkar nöjd. Roligast igår var när vi jagade en boll över vardagsrumsgolvet och när L kom hem. K studsade och skrattade så hon kiknade. Idag somnade hon på min mage på förmiddagen. Som om hon fortfarande bara varit en underarm lång. Hon låg nog en timme. Jag slumrade till och drömde om flipperspel. Vi blev svettiga av kroppsvärmen. Det var en stor liten stund.

Veckans stora fynd är en singelbaksida med Dandy Livingstone. Right on Brother från 1972 är den bästa reggaeöverraskning jag fått på ganska länge. Låten skankar på i behaglig baktakt och Dandy sjunger så själfullt om musikens enande, helande kraft. Och så bakgrundskörens Right on Brother, right on Sister. Ibland önskar jag att jag hade en mp3 blogg så jag kunde dela med mig men det är för mycket jobb och för snårigt rättsläge. Leta på börsarna eller nätet. Den är baksida till hans stora hit Suzanne beware of the Devil. I dagsläget kanske han är mest känd för Specials cover på Rudy, A Message to You.



Jesper Larsson har skrivit en bok som heter Hundarna. Jag gav upp efter knappa hundra sidor. Det var inte dåligt men så många ord för varje sak som ska sägas och ett barn på tio månader går inte ihop.

Dick-lit. Jag läste Oi, Ref! under semestern. Vet inte om termen finns men dick-lit är nog vad det är. Lite om hur jobbigt det är med känslor. En hel del fotboll. Snabba fordon. Tråkigt att växa upp och jobba. Alla är emot mig. Våld är spännande. Öl, öl, öl. Men det hindrar ju inte att det kan vara ganska avkopplande läsning.

Facebook. Jag har fått en inbjudan men man kan ju inte ens kolla vad det är utan att vara medlem. Pratade med Jonken. Han har redan lagt sin på is. Det var för jobbigt. Av beskrivningen lät det som om man korsat en Mina Vänner-bok med en tamagoschi (hette de så) och en klassåterträff från helvetet. Och så snart man kom in i det kommer det något nytt. Glöm mig. Jag hinner knappt underhålla umgänget med de vänner jag har.

Lågvattenmärke. Det finns en anledning till att jag anmält mig till NIX-registret. Jag vill inte ha samtal från försäljare som väcker dottern. Så sorry Glocalnet you are no longer in the run to become the next telephone operator. Ni kan sänka priset hur mycket ni vill. Nu är ni på min privata svarta lista och jag kan vara löjligt långsint.

TV4 Sport är ännu sämre än jag trott. Jag är sjukt trött på dokumentärer om Harlem Globetrotters nu.

Just nu läser jag Billy Braggs The Progressive Patriot. Han har en ny singel ute också under aliaset Johnny Clash. Den är en del i ett försök att samla in pengar till fångar så att de ska kunna få instrument som ett sätt att bryta gamla negativa livsmönster. Initiativet är nog bättre än singeln men jag är svag för det där gitarrljudet han hade i början av sin karriär och pengarna går till en god sak så jag köpte två exemplar.



Tjugo miljoner till Bergman. Jag vet ju inte vad statsministern har för filmsmak men om den på något sätt sammanfaller med den musik han sagt sig gilla gissar jag att han bara sett Fanny & Alexander och att han tyckte den var bra men lite lång. Det där är ju ok och det är bra att han trots allt kan satsa pengar på sådant han förmodligen inte förstår sig på. Kanske kan det i förlängningen leda till att det nya arbetarpartiet börjar agera som ett också. Annars är det ju lätt att tro att hans favoritfilm är Den osynlige mannen.

Pigdebatten. Den så kallade. Ok ska vi ta det en gång för alla nu. Det handlar inte om att det skulle vara mindre fint att städa. Det handlar om vad vi ska använda våra gemensamma skattepengar till och vem som ska betala för att ha rent i hörnen. Ska vi skattefinansiera jobb ska vi göra det i samhällsnyttiga sammanhang och inte hemma i folks dammiga vrår. Hinner man inte städa själv får man pröjsa själv eller lära sig prioritera. Om någon med låg inkomst eller dålig hälsa behöver stäädhjälp? Visst samhället kan vara med och städa efter behovsprövning. Men för oss som bara behöver lära oss att vi inte kan få allt? Inte en chans. Vill jag att någon ska städa men har svårt att få det att gå ihop får jag väl köpa färre snittblommor, mindre köttbitar, billigare barnkläder eller avstå en semesterresa. Tuff skit som de sa i en TV-serie igår kväll som började ganska bra. Vi såg första timmen av Upp till kamp resten har vi inspelat på en apparat. Vi hade råd med den eftersom vi städar själva och inte har bil. Det är så valfrihet fungerar. Vad de än försöker få oss att tro.



Regnet vräker ned över Hornstull och blixtarna leker tafatt. K och kompisen V hann precis med lite gungande när det var uppehåll. Parken kändes väldigt ödslig när alla dagisbarn höll sig inne.

12 kommentarer:

Cege by the way sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cege by the way sa...

"klassträff från helvetet" klockren kommentar :-)

Heter dom inte Harlem Gubbtrötters?

Har aldrig förstått "idrott som uppvisning". Wrestling, meningslösa tennismatcher mellan Borg och McEnroe, NHL-matcher mellan den ena eller den andra konferensen är verkligen inte min kopp te.

By the way så såg jag Billy Bragg på Roskilde -85. Det var riktigt jävla snorbra :-)

Martin sa...

Jag blir alltid så nyfiken när någon tagit bort sin kommentar. Var det bara ett irriterande stavfel eller gick vi miste om något större...

Själv fick jag vänta till Glädjehuset 86. Det var också snorbra!

Sånger från nedre botten sa...

"I dagsläget kanske han är mest känd för Specials cover på Rudy, A Message to You." Känd för Specials cover? Exakt hur menar du då min käre Watson?

BB på Roskilde -86 gick inte heller av för hackor...

eller på Kolingsborg, vilket år det var är förhöljt i dunkel.

Martin sa...

Du ska läsa vad jag menar och inte vad jag skriver är en fin gammal devis. Men ok då: mest ihågkommen tack vare att Specials gjorde en cover på hans Rudy, a message to you. Nu blir det höjning av svenskabetyget. Billy Bragg på Kolingsborg. Var det med Strindbergs som förband? Minns att jag läste en recension av den konserten om och om igen i en gammal Schlager eller Ritz.

Sånger från nedre botten sa...

Nej nåt förband minns jag inte. På scenen var bara hans stärkare, så han måste ha regerat i eget majestät. Han körde Police & Thhieves och sa att det var en "Clash Song". Varpå jag skrek: "Junior Murvin wrote that tune", och BB svarar med blixtens hastighet: - Oh, Joe Strummer's in the house. Sorry Joe for gettin it wrong.

Cege by the way sa...

irrtireande svatfel var det :-)

Martin sa...

Han har alltid varit ganska rapp i repliken Billy.

Markus F sa...

Så du menar alltså att medelklassen ska bli tvungna att välja mellan designade vinglas, Åre-veckan och städning?
Jag köper resonemanget, men hur hade du tänkt dig att dom som redan har allt ska gå med på att dom ska få lite mindre?

Förresten gillar jag Dandy Livingstone.

Cege by the way sa...

Hmm, inte alldeles enkelt att komma ihåg allting längre. Det var -86 jag såg honom (precis som för "sånger från nedre botten"). Var tvungen att gå in och kolla på den officiella hemsidan. Minns i alla fall att det var många knutna nävar :-)

Waterboys spelade också liksom Costello och Lloyd Cole. Dessutom Giant Sand men jag minns inte om jag såg dom ... Dessutom Imperiet skitsent på natten.

Sånger från nedre botten sa...

Under Costello kelades jag med en dam som hade tält och sovsäck. Waterboys hade med sig regnet till sin show. Imperiet startade allting med Blå himlen blues varpå några fler downers följde. Snacka om att ta ner publiken, jag gick och la mig.

Martin sa...

Tack för svatfelsklargörandet Cege.

Markus jag önskar verkligen att jag hade svaret på den frågan som ju är så mycket större än att bara beröra oss i den svenska medelklassen.