fredag 15 maj 2009

In Visby by the wall

Jag tog flyget i morse. Det hade ungefär 100 sittplatser för lite och propellrar. Kändes som att minsta vindpust kunde skicka ner oss till marken igen.



Hotell 1 bjöd på frukost och på det trevliga Almedalsbiblioteket har jag plöjt sportsidorna i ett drygt 20-tal dagstidningar. Det är Lövkvists dagar. Jag har sist av alla fattat att det går att följa direktuppdateringarna från eurosport.se i mobilen också. Kanon när Playern inte vill funka ihop med datorn och TV:n på hotellet har fel sportkanaler.

Visby väntar. Sommar, gäster, gatuliv. Här ligger restaurang, bredvid bar, bredvid nattklubb i startgroparna. Riksidrottsmötet lär knappt ens vara en förlöpare.



Det blåser men i solen är det skönt vid fontänen på Packhusplatsen. En grupp turister stannar till innan de viker av upp bland hansahusen på kullerstenarna.

Jag har gått förbi fiket jag, L och K satt och åt på för två somrar sedan ett, par, tre gånger redan. Centrumet är litet men inte helt lättnavigerat. Fiket jag åt på år innan, inför kräftskivan på Fårö, har tack och lov gjort sig av med chibator och latte, nu verkar det vara bordsservering och vita dukar som gäller.

Jag hade glömt tandtråd, tandborste och tandkräm. Vägen till Apoteket såg lång ut på kartan men det tog bara några minuter.



Jag har fortfarande några sidor kvar i Yes We Have No. Sedan ska jag återuppta Svart Krabba där jag lämnade den. Där de precis tagit de första skriskoskären ute på isen.

I ruinerna efter St: Pers och St: Hans kyrkor är lunchgästerna färre än de kastade papplattemuggarna. Jag undrar vad de gula blommorna jag såg i Almedalen heter?


---------
Min gammeldator och blogger är inte helt överens så gårdagens text kommer först nu via e-mail.

Inga kommentarer: