onsdag 27 maj 2009

På väg till jobbet i morse

Det satt en kvinna och sov längst bak i bussen. Hennes kläder behöver en tvättmaskin. Påsarna var många. Vi gav lite extra till Stadsmissionen när vi gjorde räkningarna igår. Till barn till missbrukare. Vi har mer pengar över varje månad. Finanskrisen och regeringspolitiken är en vinst för oss med fasta jobb, skapliga löner och stora bostadslån. Vad det är för kvinnnan på bussen vet jag inte men jag vet att de där extra pengarna inte dövar något samvete. Precis som jag vet att de borde kanaliseras via skattsedeln och inte det där de kallar välgörenhet men som jag fortfarande hoppas är solidaritet. Precis som jag vet att något ännu värre kan vänta efter det här. Det finns inte många ränteprocent kvar att blåsa in i bostadsbubblan om den börjar pysa på allvar igen. Vi som fortfarande tar bussen till jobbet istället för att sova på den bör tänka på det.

Inga kommentarer: