tisdag 19 maj 2009

Med mätarna på rött II

Lennart Persson är död. Jag kunde ibland bli trött på honom. Särskilt de gånger det kändes som att han mest bara skrivit av texten i bookleten och kryddat den med sin patenterade passion men han var samtidigt en av de allra bästa musikskribenterna jag läst. En som när han gick för fullt, med mätarna hela tiden slående över på rött, verkligen kunde förmedla den kärlek musiken väckte i honom samtidigt som han behöll en skollärares koll på fakta. Dessutom hade han humor, som när han skrev en lång text om en påhittad platta med The Band. Och han var den första jag själv kopierade. Det var det där om att Velvet Underground bara var ett sketet litet band från New York som smög sig in i ett specialarbete i ettan på gymnasiet. I kväll ska jag leta fram den där gamla låt-för-låt-genomgången av plattan VU som han skrev i Ritz i mitten av 80-talet. Ni andra får hoppas på att hans textarkiv på hemsidan öppnas igen så småningom.



Uppdatering. HL som en gång i tiden uppdaterade Totally Wired har startat en Lennart-spellista på Spotify som är öppen för tillägg: Lennart in memoriam.

5 kommentarer:

Magnus S sa...

Bra skrivet om Lennart! Han var både en hjälte och en fadersfigur att revoltera mot. Jag kom på att jag stått och druckit whisky i hans affär Musik & Konst på julafton för tio år sedan. Han var uppmuntrande när jag körde klubb i Malmö. Han hedrade mig med besök och hade klubbaffischerna på toaletten i affären. Jag köpte upp gamla nummer av Larm och Feber och lusläste som alla andra Pop och senare hans böcker, läste, läste och tog notis. Han har givetvis varit en förebild när det gäller att förmedla hur musik känns. Under många år när musikklimatet var halvruttet var han en lysande fyrbåk i mörkret. Lennart fick mig att gilla pubrock. Synd att han inte fick digga musik ett par decennier till.

Martin sa...

Tack Magnus! Törs vi hoppas på något på Spengo också?

Magnus S sa...

Om du eller Gusten vill skriva något så låt inte mig hindra er. Själv bor jag med sönerna på bondgård på vischan i Skåne under Kristi Himmelsfärdshelgen, så jag har inte tid till det nu.

Pop-Sara sa...

tänkte just ge dig en bakvägslänk när jag såg att de öppnat hemsidan vanliga vägen igen: http://www.lennartpersson.se/texter.php

Martin sa...

Själv har jag just nu inte dator till det...

Tack Sara!