fredag 8 maj 2009

Italien Runt (Cykelomslag #15)

Det är ju Giro-tider så jag kör min andra cykelomslagspost från Buster. Nummer 10 1982. 5:35 inklusive moms. Tommy Prim på omslaget och det var ju lämpligt eftersom det var andra året i rad han kom tvåa i loppet som Gösta Fåglum Pettersson vann elva år tidigare. För mig som inte satt framför TV:n när Bernt Johansson vann OS-guld 1976 var Giro d'Italia 1981 och 1982 det första tillfället som cykelsporten grep tag. Jag minns att vi lyssnade på Radiosportens rapporter i farmor och farfars jaktstuga och att det var mycket spännande att en svensk hade framgångar långt därborta i Italien Runt. Tanken på att ett stort etapplopp skulle kunna följas direkt på TV och mängder av hemsidor var rätt avlägsen då.

1982 uppmärksammade Buster i en artikel på sid 15 utöver Prim en av dagens kommentatorer och bloggare på Eurosport: "Ett annat intressant svenskt namn är Anders Adamson. Färskt proffs i Italien. Anders kan bli en överraskning här, tror experterna. (Pappa Owe var flerfaldig svensk mästare på sin tid). Anders tränar hårt, kör med mängdträning. Minns du Bernt Johanssons överraskande OS-guld 1976? Anders kan ställa till med något liknande i Girot. Han har stor inneboende kapacitet." I morgon börjar det.



Hur det gick för Adamson i Girot 1982? Internet ger ingen större hjälp om placeringarna utanför topp tio och inte ens Anders själv minns säkert men han tror att han blev typ 71:a. Helt säkert är att han är nummer ett som expertkommentator. Röstar om vem som vinner Giro d'Italia 2009 gör ni förstås på Testa Della Corsa.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Ett urtjusigt omslag!

Martin sa...

Ja verkligen. Undrar om jag kan hitta ett tredje till min lilla samling? Cykel var nog aldrig någon av Busters största sporter.