lördag 2 maj 2009

Lördag i Hornstull

Långhelg. Vi inledde på sista april med att grilla i radhusland. Majskolvarna var bäst. Så söta och goda. Efter hand tvingade kylan in oss men det var trevligt. Mycket. Vi lyxade och tog taxi hem till stan.

Idag har jag fikat med en livs levande bloggare och fått en film på köpet. Tack! Vi satt på Dellon och det var trevligt även om K blev lite uttråkad när hon ätit upp sin glass. Gungorna som vi redan spenderat timmar i lockade mer än skivprat.

Jag hann in på både lilla och stora Mickes. Köpte Teenage Fanclub-samlingen billigt för att få de där bonuslåtarna jag saknade och en gammal FANIA LP ännu billigare. Bland annat. Annars låter Rhinos gamla Power Pop-samlingar Come Out and Play och Shake It Up! väldigt bra just nu. På väg hem hittade jag en fin bandspelare i grovsoprummet som jag tänkte att K skulle kunna höra sagor och sånger på. Tyvärr var den slängd av en anledning. Stendöd.



Igår var jag kanske inte så mycket demonstrant som observatör men jag stod en timme på Norra Bantorget och hörde Jämtin och Lundby-Wedin tala i sommarsolen. Omkring 12 499 andra på plats ansågs vara en mycket bra siffra. Det säger tyvärr en hel del om det partipolitiska engagemanget i Sverige 2009. Förmodligen alldeles för mycket om det övriga politiska engagemanget också. Även om vi kunde klara oss utan visst engagemang.



Jag läser fortfarande Nik Cohns Yes We Have No där han reser runt i det England han kallar The Republic åren före millenieskiftet och beskriver utanförskapets människor. Varje person får ett par, tre sidor och jag önskar att jag kunde skriva så, väva samman så, ge liv så. På biblioteket lånade jag Johan Theorins Nattfåk. Den kommer förmodligen att få Cohn att räcka längre.

Jag har sett väldigt mycket mindre av semifinalspelet i snooker-VM än vad jag hade velat men solen skiner på ett sätt som inte gör det rimligt att sitta framför en skärm i timtal.

IK Sirius skulle behöva lite fler poäng.

Inga kommentarer: