tisdag 24 februari 2009

Från stenkaka till Spotify

Det sägs och skrivs att det ska gå att plocka direkt från Spotify nu. Två miljoner låtar eller så att spara och bränna om ni vill och orkar. Kvaliteten blir ju inte tipptopp. Men det är ändå ett rätt rejält kliv från att beställa jazziga stenkakor med ångbåt över Atlanten. Jag tror inte att jag kommer att göra det. Låtarna får fortsätta att streama. Om jag inte låter bli av moral och laglydnand gör jag det av vana och ägandedefinierande. När jag spelat av låtar och skivor, från radio till kassett, från cd till cd, har det alltid varit i väntan på att köpa skivan eller för att göra egna samlingar. Jag vill ha den fysiska skivan där i hyllan även om det är mindre miljövänligt och dyrare. Jag är indoktrinerad in i grunden, i märgen, i jaget. Den där skivsamlingen är en lika självklar del av mig som min skugga. Den må lämna ibland men den kommer alltid tillbaka. Jag tror att det är den vägen skivbolagen måste fortsätta att gå om de över huvud taget vill vinna några krig. Indoktrineringens, ägandeviljans, återkomstens. Allt annat är dömt. Sålunda lyssnar jag här och nu på Perssons Packs comeback Öster om Heden via Spotify men jag kommer inte att bränna den därifrån. Jag vill ha den där överprissatta rundbiten av aluminium och plast. Om priset på den sjönk med 50% idag skulle jag köpa på stört, nu är risken stor att jag väntar till jag hittar den begagnat.



Florence Valentin
har, eller numer hade, en ny låt på MySpace också. Spring Ricco verkar tyvärr ha sprungit och gömt sig.

----------------
Lite jazz på det? Här har ni spotifiers Poetry and all that jazz.

5 kommentarer:

Niklas sa...

Härligt inlägg, skönt att se att jag inte är ensam om att fortfarande konsumera skivor. Jag kommer aldrig få samma relation till filer i min dator som till fysiska skivor, även om filerna naturligtvis har sina goda sidor de också.

Anonym sa...

Jag tror inte att folk skulle orka med att rippa ens en bråkdel av katalogen. Det hela måste ju ske i realtid, vilket innebär att det tar 7-8 timmar att rippa 100 låtar. Att ladda hem samma mängd(om man nu ändå ska göra något olagligt) tar 15 minuter. Plus att ogg vorbis-filer ska göras om till mp3 och sedan ska allt taggas.

Nej, det här är inte ens något för piratnördarna. Därtill är det alltför tidskrävande, plus att de flesta som använder Spotify nog gärna ser att tjänsten fortsätter att frodas utan att några pirater sätter käppar i hjulen.

Martin sa...

Nej det där skivköpandet lär nog inte gå över i första taget för oss som redan är fast.

Är det så krångligt! Tur att jag inte ens ödslade tid på att läsa det ordentligt.

Anonym sa...

Är det jag som är blind eller är Florence Valentins nya låt borta?

Martin sa...

Det verkar den faktiskt vara! Lurigt.