tisdag 3 februari 2009

Populärkulturcykling till solen

Jag hade skrivit en så härlig postning om etapperna i årets Paris-Nice men så går arrangörerna in och röjer och ändrar hejvilt bland etapparna. Au Revoir Belleville som i Trion från Belleville och Mont Ventoux som i Billys gamla musikalias. Tack och lov att jag fick behålla poptrion Saint Etienne och, den här är riktigt dålig, The Nice. Annars hade jag lika gärna kunnat skrota hela postningen. 9 mars börjar det men innan dess har vi både Tour of Qatar, som just nu sänds på en TV bakom min rygg, och Tour of California att se fram emot i februari.

Etapp 1: Amilly - Amilly (9,3 km tempo)
Etapp 2: Saint-Brisson-sur-Loire - La Chapelle-Saint-Ursin (195,5 km)
Etapp 3: Orval - Vichy (175 km)
Etapp 4: Vichy - Saint Étienne (171,5 km)
Etapp 5: Annonay - Vallon-Pont-d'Arc (204 km)
Etapp 6: Saint-Paul-Trois-Châteaux - La Montagne de Lure (182,5 km)
Etapp 7: Manosque - Fayence (191 km)
Etapp 8: Nice - Nice (119 km)


Jag måste bara bjuda på lite info om Paris-Nices startstad Amilly också från hemsidan: "Amilly belongs to the UNICEF child-friendly town programme and contributes to this initiative in a discreet but effective manner." In a discreet but effective manner. Det är förstås så det ska skötas.

Vi kör lite The Nice från YouTube också. Förhoppningsvis är det någon som gillar det även om diskret nog knappast var deras ledord.

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Ligger hemma och snorar. Tack och lov för lite cykling på burken. Men frågan är om inte Tour of Qatar måste vara bland vidrigaste cykelloppen på jorden; platt, blåsigt och sandigt. Låter inte som en enda cyklists våta dröm. Förmodligen får väl stallen ordentligt betalt för sin medverkan.

Martin sa...

Ja det känns som att det mest är kul för den som spurtar först över mållinjen men som sjukdomsförströelse bör det ju funka. Fast hade jag fått välja hade jag hellre blivit sjuk till Tour of California.

Sånger från nedre botten sa...

Om det handlar om fritt val, varför nöja sig med ToC? Jag väljer självfallet Girot, eller TdF. Fast att snora i nästan fyra veckor. Nja, det får bli Flandern runt i stället.

Martin sa...

Du har förstås rätt. Jag var för mentalt låst till februari. Måste vara mörkret och kylan.