måndag 16 februari 2009

Vid frukostbordet måndag morgon

Personer. K snart 2 år och fyra månader. Jag snart 40 år, minst sagt måttligt kyrksam och klart körkortslös. Rekvisita. En skål med yoghurt, havreringar, müsli och extra russin. En smutsig tröja. Placering. Köksbordet hemma i Draken. K sitter på mitt vänstra ben. Jag har redan ätit. Samtal börjar.

K: Var är V:s kyrka?
Jag: Den ligger där hon bor.
K: Sjunga där?
Jag: Kanske en annan dag.
K: Var är V:s kyrka?
Jag: Den ligger bredvid hennes hus.
K: Var är min kyrka?
Jag: Den ligger på kullen bakom oss. Vi kan titta på den sen.
K: Var är M:s kyrka?
Jag: Det är samma som V:s. M är ju V:s mamma.

K nickar. Tar en tugga yoghurt med müsli. Jag försöker låta bli att titta på klockan.

K: Jag vill ha en motorcykel...

------------
Lite musik efter det? Ok här är den bara påbörjade It was all over by the 60's från Spotify.

5 kommentarer:

Jonken sa...

Vilket underbart samtal! Profant och teologiskt på en och samma gång.

Anonym sa...

Rolig konversation! Tänk jag hade ingen aning om att Kristina har Mc-kort.

Sånger från nedre botten sa...

Snart frågar K säkert om hon kan få ett glas absint också.

Cege by the way sa...

underbart :-)

Martin sa...

Ja det finns många fina stunder. Bra att komma ihåg morgnar när allt är mer upp-och-ner. K har inga problem med att skilja på öl- och vinglas men håller sig lyckligtvis till vatten och mjölk än så länge. Absinten och motorcyklandet får gärna dröja länge, länge.