torsdag 23 oktober 2008

Förtext-VM, nu är det förtext-VM!

Jag var över hos Shoot me while I'm happy och kollade lite förtext till Bullit. Steve McQueen lyckades ju verkligen var med i ett par filmer med bra förtexter som just nämnda Bullit och Äventyraren Thomas Crown (som tillsammans med Eye of the Needle (hette den Nålen på svenska?) nog är den film av de jag såg på Hornets filmkvällar i Uppsala under tidigt 80-tal som gjort störst intryck). Men förtexter får mig alltid att tänka på en personlig klassiker som alltid verkar glömmas bort i sammanhanget. Le clan des Siciliens. Ni har inledningen nedan och tycker ni att det ser lovande ut kommer ni nog inte att bli besvikna på rymningen i den heller. Någon mer som har någon mer eller mindre bortglömd förtextsfavorit? Hur jag ska orka och lyckas leta reda på min VHS-kopia av Sicilianska klanen i källaren är en annan fråga? Och jo visst, det är Ennio Morricone som skrivit musiken.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Apocalypse Now.

Martin sa...

Saigon, shit. I'm still only in Saigon. Ett tag var jag så nere med den att jag köpte stora delar av ljudspåret på dubbel-cd. Misstänker att det var innan DVD.