lördag 11 oktober 2008

Ja just ja det är ju fotboll också

Det är så lätt att glömma bort trots att tidningarna skriver till svärtan tar slut. Det är ju VM-kval i kväll. Sverige-Portugal. Eller förlåt. Zlatan-Ronaldo förstås. Individen före kollektivet. Förlåt, förstås. Jag är för första gången sedan Linda Ojas och Marie Lennersands Livet går vidare: Älvdalen och Rättvik efter de stora häxprocesserna sugen på att läsa ett svenskt akademiskt verk. Det handlar förstås om Nina Björks doktorsavhandling Fria själar. Att jag är sugen på det innebär ju inte att jag kommer att göra det men kanske. Den där närmast fanatiska fokuseringen på individen vi rör oss med skulle det vara kul att få skärskådad. Fotbollen. Den går ju på en kanal jag inte har. Jag tänker inte skaffa den heller. De som äger den kommer nämligen garanterat att flytta fotbollen till någon annan kanal så fort tillräckligt många skaffat den kanal de visar den på nu. De jobbar så. Eventuellt går vi över till EA och kollar. Eller så skiter vi i att kolla precis som de som bestämmer över fotbollen skiter i oss som kollar. På tal om något annat såg jag en film med svensk humor på TV i går och tyckte bitvis att den var riktigt kul. Bröderna Herngrens Varannan vecka. Sverige kanske vinner ändå. Kanske rent av genom en kollektiv insats.

Inga kommentarer: