lördag 11 oktober 2008

Även öppna dörrar måste visst sparkas in

Olle Rossander skriver rätt bra idag på DN Debatt om finanskrisen och ekonomijournalisterna. Det är ju bara synd att det ska behöva komma en kris för att någon ska skriva något sådant. Jag hade gärna sett den här kritiken av ekonomijournalistiken på DN Debatt för ett par år sedan medan bubblan pumpades upp. För det är ju verkligen inte bara under finanskrisen som massmedierna sviker sitt ansvar. De har gjort det varje gång de okritiskt har låtit en så kallad ekonomisk expert uttala sitt egenintresse som en sanning under den galopperande tillväxtens år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"den galopperande tillväxtens år" är just sånt man har kunnat läsa i de kritiserade alstren. Det är sådana formuleringar som saknar rim och reson och som inte tillför något.

Du får helt enkelt läsa Rossanders inlägg igen.

Martin sa...

Det står dig naturligtvis lika fritt att anse att tillväxten till exempel mer skrittade på stället som att vara anonym och mig att formulera saker som jag vill i min blogg. Eftersom jag bara är en privatperson som tycker är det dock inte helt jämförbart med hur ekonomijournalisterna som har ett uppdrag formulerar sig. Jag läser dock gärna om Rosander.