torsdag 9 oktober 2008

Pengarna i börsen eller på börsen?

Det är verkligen något alldeles galet med börsen och då pratar vi inte om den som får plats i fickan eller handväskan. När bankerna lånar ut som galningar utan verklig säkerhet och med små marginaler som för ett tag sedan stiger deras kurser glatt men när de höjer sina marginaler och koncentrerar sig på att låna ut till folk som har råd att betala räntor, amorteringar och bo kvar i sina lägenheter och hus sjunker kurserna. Jag antar att man måste vara marknadsliberal ekonom för att förstå logiken i det där.

På tal om bankerna borde det väldigt snart vara dags för någon bank som vill sno åt sig säkra kunder att erbjuda lån med bundna räntor till lite lägre marginaler än idag. Om de nu vill ha trygga kunder förstås. Det kan ju vara dåligt för den framtida börsutvecklingen.

Om jag handlade med aktier skulle jag nog köpa nu i några företag som rasat omotiverat rejält de senaste veckorna men jag pysslar inte med sånt av samma anledning som jag inte köper lotter av okända människor på gatan eller är med i pyramidspel. Det går inte att göra någon vettig kalkyl när det gäller risken kontra eventuell vinstchans eftersom man inte vet hur länge de andra deltagarna tycker det är kul att leka Blindbock och Följa John.

Är det förresten någon som sett någon ekonomisk bedömare kommentera varslen hos Volvo med att de kanske kom just nu dels för att det kan vara en bra tidpunkt att sno åt sig statliga och regionala stödpengar och dels för att visa handlingskraft och därmed stödja den egna börskursen?

Avslutningsvis kanske ni vill veta vilken börs jag som har sådan koll stoppat mina pengar i under åren? Ni har svaret här under både bokstavligt och bildligt.



Kanske inte så ekonomiskt smart alla gånger men mycket roligare att lyssna på än ekonomiska bedömare.

Inga kommentarer: