söndag 12 oktober 2008

På stan eller DN På Stan?

Underrubrik: Andra Böcker och Skivor II
(här låg det en skivbörs del 2)

Jag vet inte om ni tänkte på antikvariatet och skivbörsen Andra Böcker och Skivor när jag döpte en postning till just det för ett tag sedan. Jag gick förbi där tidigare i år och de verkade vara på väg att klappa ihop butiken långt ned på Rörstrandsgatan. Rubriken var en minimal hyllning till den affären. Det var lite speciellt att gå in där. Ägaren var vresig och spelade schackdator, jazzböckerna och jazzskivorna trängdes längs vägarna och i tätt placerade hyllor. Det var inte helt billigt heller men på många sätt den typ av börs jag gillar och själv skulle kunna tänka mig att ha om jag inte behövde oroa mig över försörjningen. Jag kommer ihåg att jag en period brukade dregla (bildligt inte bokstavligt) över Jan Johanssons Younger Than Springtime där. Tror att den kostade 800 kronor.


Jag minns även att affären alltid hade snyggt färgkordinerad skyltning med till exempel bara skivomslag och böcker i blåton. Jag hade inte tänkt mer på affären förrän jag ögnade DN På Stan i torsdags. Jag tror att jag är på väg att falla ur deras målgrupp. För det mesta är det bara Bengt Olsson (jag är inte Benke med honom) som intresserar och jag håller allt mer ofta inte med honom men nu handlade det om Stockholms bästa antikvariat så jag läste och nickade och tänkte att jag måste ta mig till Alfa snart. Sen kollade jag guiden och vad var det för ställe på Rörsstrandsgatan? Det som markerats med nummer 14 på kartan i tidningen. Jo det var Andra Böcker och Skivor. Min första tanke var att DN På Stan var idioter som inte kollade att ställena de skriver om finns kvar, min andra att jag inte ska vara så snabb att dömma. De kanske bara höll på att renovera när jag gick förbi senast? Idag slumpade det sig så att jag var både i Vasastan och på Rörstrandsgatan (de har goda kardemummabullar på Mellqvists) så jag kikade in bakom en flyttbarack i hopp om att hitta Andra Böcker och Skivor. Där låg något som jag tror är en inredningsaffär.

Inga kommentarer: