torsdag 2 oktober 2008

Popskyltarna #2

Jag tror att den första skivan jag köpte med The Who var ett begagnat exemplar av soundtracket till The Kids Are Alright på Skivboden i Uppsala men jag kan mycket väl minnas fel här. Helt klart är att det blivit fler plattor med dem sedan dess och att gruppnamnet är perfekt för en popskylt. Ett namn på tre bokstäver är ju drömmen för oss samlare (just WHO kan ju dessutom fungera som förkortning för Världshälsoorganisationen). Jag väntar förstås på till exempel JAM och XTC men har redan ratat ARK en gång. Det kanske var dumt. Hur många bandnamn finns det egentligen på tre bokstäver?

6 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

LKJ var det första som dök upp i skallen.

Att sen BMW står för Bob Marley & the Wailers vet ju varenda kotte, men det räknas väl bara om det står på registreringsskylten?

Och gills THE? Bandet hette ju the The.

Martin sa...

Linton förstås. BMW såg jag faktiskt härom dagen men kopplade det bara till bilen så kameran stannade i fickan. Är det en förkortning som brukar användas för Bob? Kanske krävs det att två THE bilar parkerar bredvid varandra...?

Sånger från nedre botten sa...

"Other Rastas have Criticized you for selling yourself to Babylon and point to your car as an example of materialism...

- Well, BMW not the system. Babylon the system. Some say BMW mean Bob Marley & Wailers. BMW mean ... Brittish Made War car or somethin like that."

Ur Reggae Blodlines, Davis & Simon, 1979

JAM behöver ju inte en bil bredvid som det står THE på, så varför skulle the The behöva det?

Martin sa...

Nu ångrar jag att jag verkligen att jag inte plåtade BMW-skylten.

Ibland handlar det inte om logik utan känsla vilket gör att JAM och WHO känns som fulla namn medan THE mest bara känns stympat men jag kommer nog att slå till på dem (eller ska man säga honom) också om jag ser den.

Jag är ju inte krautrockare men i går kom jag på att det kan vara idé att hålla utkik efter CAN och NEU också.

Mathias sa...

Hej, mr Mart!
Jag vet inte om göteborgsbandet "the Kid" räknas till treordsband? Som med alla band som har ett "the" framför "huvudordet" hör man rätt ofta bara "Kid".

Martin sa...

Det tycker jag att vi räknar även om det nog innebär att en och annan kommer att tro att de döpt sig efter en Lundell-låt. Hoppas att du hade lyckan att vara på Studan i kväll.