tisdag 27 november 2007

Åk kollektivt!

Jag och K på bussen i morse. Vi delade utrymme med ett gäng ungdomar i tolv eller kanske trettonårsåldern. Vad tror ni att de diskuterade? Idol? Helgens festande? Senaste dataspelen eller karatesparkarna? Julklappar? Fel, fel, fel. De stod där med sina ishockeyklubbor i händerna, både killar och tjejer, och pratade miljöproblem och växthuseffekt. Talade om köttindustrin och flygresor. Om hur korkat det är att sitta en och en i bilarna när det går att åka kollektivt. Någonstans kändes det hoppfullt.

2 kommentarer:

Sverker sa...

Det var mycket givande att höra. Även om jag kallar mig medveten just nu, så var jag inte alls så medveten vid den tiden. Vi får hoppas att de inte bryts ned av omgivningen, som så många andra spirande förmågor.

Martin sa...

Jag håller också tummarna.