måndag 12 november 2007

För vad det är värt (Soul Monday #1)

Jag skulle väl inte vilja säga att Mod Monday-serien är helt nedlagd men man behöver ju inte vara någon alltför uppmärksam läsare för att märka att den går på extrem sparlåga just nu. Men istället för att vara butter över att jag inte hittar så mycket spännande på YouTube i genren så slår jag till med en ny musikserie istället. Ladies and gentlemen I give you - Soul Monday! Beröringspunkterna blir förstås många och vissa av posterna hade nog lika gärna kunnat gå under det tidigare samlingsnamnet men det känns lite nyare och roligare så här. Först ut är, föranlett av att jag de senaste dagarna spelat Mavis Staples soloplatta Only for the lonely ganska mycket, Staple Singers med en cover på Buffalo Springfields For what it's worth. Jag såg Staple Singers på Lollipop ett år. Pops måste ha varit urgammal och döttrarna var inte heller helt unga men de svängde bra så länge kompbandet hölls i strama tyglar. Fast coolast kanske var att se att två av systrarna stod bredvid oss under Johnny Cashs spelning. Om jag minns rätt hade de sina scenkläder på sig och diggade hårt. På tal om Cash såg jag idag att Live at Österåker till slut kommit på cd men det hade ni väl förstås redan koll på.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Kalasversion!

Martin sa...

Ja visst är den bra. Jag blev rätt paff när jag hittade den. Jag är visserligen långt ifrån någon expert på Staple Singers men tycker att jag borde ha hört den tidigare.