söndag 11 november 2007

Sonja Åkessons spår & Eva Beckmans hår

Jag hade tänkt skriva något om Eva Beckmans lilla TV-film om Sonja Åkesson. Jag läste om den i morgontidningen men glömde bort den under dagen. L hade mindre glömska i sig. Vi missade början men det som var kvar var så värt att se. Leta efter en repris på någon av alla SVT-kanaler. Själva ska jag leta hennes böcker. Det känns just nu vansinnigt ignorant och snudd på korkat att ha missat henne. Johan Croneman skrev bra om programmet i morse i DN. Han fick nog med allt jag ville skriva utom möjligen att det är fascinerande att Eva Beckman aldrig verkar ändra sin frisyr. Möjligen kunde han ha nämnt att hon och doktoranden var med onödigt mycket också men det är en så kallad randanmärkning och om det hade varit tvärtom kanske jag hade gnällt på det.

2 kommentarer:

Kritan sa...

I bokhyllan hittar jag "Jag bor i Sverige". Otroligt snygg. Har egentligen inte tittat på den sen jag fick den när vi tömde föräldrahemmet. I nedre hörnet ser jag texten "Innehåller grammofonskiva". På den halvsekund det tar att bläddra till den bakre pärmen hinner jag övertyga mig om att den där har förstås försvunnit eller repats eller nåt annat jävelskap.

Men icke. Där ligger den, i vad som förefaller vara utmärkt, möjligen ospelat skick. Jan-Allan och Georg Riedel. Kan vara hur bra som helst.

Vi får väl ta och lysna någon kväll.

Martin sa...

Det tycker jag verkligen att vi ska. Alldeles för få böcker innehåller grammofonskivor nuförtiden.