torsdag 22 november 2007

Men snälla goa gubbar

Jag har ju hela tiden varit säker på att det varit ett dåligt skämt. Att ingen kan ha menat allvar med det på allvar. Vi pratar förstås om att flytta SM-finalen i bandy från Sirius hemmaplan Studenternas i Uppsala till Göteborg. Jag har inte alls så mycket emot Göteborg som jag en gång trott att jag haft. Efter ett antal besök gillar jag tvärtom Götet. Jag har hittat mina kvarter. Att de är bra på att arrangera stora evenemang råder det heller inget tvivel om (även om jag skulle vilja ta ett snack med den som bokade artisterna till invigningen av EM i friidrott och ännu mer den som inte insåg att det behövs toaletter på ett inhängnat område - särskilt om man tar ifrån de som går in deras passerkort efter att ha bjudit dem på öl). Att ta betalt för trådlöst bredband i pressrummet känns också sådär men på det hela taget är de väldigt bra på att få ihop det i Göteborg. Men SM-finalen i bandy? Det är en dag. Här hade jag tänkt skriva något om hur de tänkt sig att folk ska åka ned från Edsbyn och Sandviken för det men helt plötsligt förstår jag att innevarande säsongs traditionslösa flytt av herrfinalen från den klassiska söndagstiden till lördagen är ett förberedande. Ok så ni har tänkt på det. De ska ta en helhelg i Götlaborg. Smart av Göteborg som evenemangsstad om de gör det men oj vad dyrt det blir för bandyfansen att se sina lag spela final. Fast eftersom några redan gör allt de kan för att göra bandyn till något den inte är (alla lag ska spela i hallar - men hallå det är inte ishockey!) ska man väl inte förvånas. Jag har ju sagt att jag inte ska se någon bandyfinal förrän Sirius spelar en igen. Just nu känns det ganska bra. Vid det laget borde väl västkustexperimentet vara över. Kanske är bandyn då rent av så marginaliserad att vi kan få se finalerna spelas på Fyrisån igen.

Inga kommentarer: