måndag 26 november 2007

Stick Up (Soul Monday #4)

K sover, L tränar. Jag letar material till framtida Soul Monday-poster. Gissar att det inte gör mig till familjens bäste tidsutnyttjare men när jag snubblar över sånt här kan jag verkligen vara beredd att ompröva den gissningen. Honey Cone med sin hit Stick Up! En av mina absoluta favoritlåtar. De låg på Holland-Dozier-Hollands Hot Wax etikett som startades efter att låtskrivargenierna lämnat Motown och kan väl ses som det bolagets motsvarighet till Martha & The Vandellas om jag nu nödvändigtvis ska göra en sådan jämförelse. Jag blir alltid så ofantligt glad av att höra den här gruppen och låten. Att tänka sig att jag skulle vända plattor för ett dansgolv utan att spela den är idag nästan omöjligt. Jag köpte den första gången på en vinylplatta med trasigt omslag på Skärholmens Loppmarknad för ett tiotal år sedan men ni hittar den kanske enklast på en dubbel-cd som heter Soulful Sugar. Den är så sanslöst upplyftande att ni får två Soul Monday-poster samma dag. Jag kan inte hålla på den här.



Uppdatering: Vännen Magnus (den mindre modellen från Skåne) undrade i ett mail om inte plattorna gavs ut på Hot Wax istället för det bolag jag av obegriplig anledning nämnt. Han har förstås rätt och nu är det rätt i texten också.

2 kommentarer:

Magnus S sa...

Vilken rökare! Jag skulle kunna leva gott på att enbart lyssna på musik från Invictus / Hot Wax / Music Merchant. Det enda jag då skulle sakna ibland skulla vara Motown...

Martin sa...

Den är verkligen fantastisk och det finns ju så många till som Want Ads eller One monkey...